Translate to your own languages

onsdag 5. november 2014

Tokyo - Asakusa og Shimbashi

Første dag

Etter å ha sjekket inn og tatt en rask dusj stod den første utforskningen av Ginza for tur. Det er et travelt handelsområdet og sies å være Tokyos viktigste shoppingområde. Dagen gikk med til å orientere meg i nærområdet. Blant annet sjekket jeg opp hvordan metrosystemet fungerer her i Tokyo og hva som er hensiktsmessig billet. Man kan kjøpe biletter som gir rett til ubegrensede reiser i et døgn. For min del passet kortet som kalles "PASMO" bedre. Man kjøper dette på automatene, eller i betjent luke. Du betaler 500 Yen i depositum - og fyller på ønsket beløp. Det gir reise med rabatt - og så slipper du å tenke på penger til billett hele tiden. Du kan også bruke kortet til småkjøp - også på enkelte restauranter. praktisk altså.

Ginza er stappfullt av folk til alle døgnets tider. Jeg lurer litt på når de faktisk sover her. Mennene er like stramme og dresskledde i dette distriktet, om du trekker dem klokken 8 om morgenen eller klokken 23 om kvelden. Mørk dress skal det være.

Andre dag

Dagen i dag har gått med til møte. Først klokken 17 var jeg på hjul rundt om i byen. For en by... den har så langt gitt et solid inntrykk. Jeg har fartet rundt på Metro-banen, trasket gatelangs og tatt mange fine bilder.

Asakusa
I kveld har jeg vært i området som heter Asakusa. Jeg ble anbefalt stedet av hotellet. Det er et sted alle turistene drar til fortalte de. så der kunne jeg starte. Det var en 20 minutters tur med metroen. Asakusa er vel de man kan kalle gamlebyen i Tokyo. Jeg forstod raskt hvorfor jeg ble anbefalt dette området. Jeg så det var et handelsområde i gammel stil, med lave bygninger, små butikker og restauranter med tradisjonell japansk mat i alle varianter. Det er nesten utrolig hva disse folkene spiser. Før jeg satt meg ned å spiste, var det mange steder som fristet. Men, jeg feiget ut og valgte en restaurant som hadde bilder av herligheten. Det ble en japansk rett, med både salat, en spesiell suppe, noe grillet kjøtt av et eller annet slag og ris. Kniv og gaffel var uaktuelt, så her dro jeg veksler på gamle kunster og spiste med pinner. De ved naboborte smilte overbærende, nikket og sa "hai, hai".

Så byr også området på Tokyos eldste tempel - Sensoji tempelet. Det skal visst være bygget i år 628. Tempelet er spesielt kjent for sitt inngangsparti - et vakkert skue. Se link.


Selv på kveldstid var tempelet tilrettelagt for ettertanke og bønn. For skarve 100 yen kunne man riste på en boks, få ut en stav med symbol på og få ut et bønnebrev. Etterpå skulle bønnebrevet knyttes opp på en ramme. Flott, ikke sant?

Jeg smakte også på min første japanske øl - Asaki hette den. Jeg var ganske tørst etter den lange vandringen, så den gikk ned på høykant.

Japansk supermarked

Jeg kunne ikke la være å ta bilde av supermarkedet under. Disse har jeg sett mange av i løpet av min korte tid her. De overdriver dette med farger vil jeg si. Det er farger og musikk der i gården....

Jeg elsker å gå i elektronikkbutikker og de finner man masse av her i byen. De går gjerne over 6-7 etasjer - og har alt slags varer. I butikkene spiller de musikk, tale og all slags støy. Jeg forstår ikke hvordan de ansatte kan holde ut en hel dag. Det ble for mye for meg i hvert fall. Alt skal være på full styrke...

En kort tur innom Shimbashi

Jeg rakk en raskt tur innom Shimbashi før jeg gav meg. Der var det liv. Stappfullt av folk på butikkene, restaurantene og pubene. Det var tydelig at det var her natteranglerne hold til. Få viste tegn til at de hadde tenkt seg hjem med det første når jeg forlot åstedet rundt klokken elve (en tirsdags kveld). Det er en dag i morgen også.






Det var denne dagen. God natt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar