Translate to your own languages

torsdag 6. november 2014

Tokyo - japansk høflighet og noen særtrekk

Når jeg drar på møtene om morgenen, slentrer jeg innom det som allerede har blitt stamstedet mitt. De i kassen tar umiddelbart frem en pekeplansje, for her ser de at det kommer en utlending. De bukker og nikker og sier et eller annet på japansk. Så står de å ser på deg med et vennlig blikk. Når jeg har bestemt meg, slår de inn beløpet og jeg legger dette i et blankt fat - gir det aldri direkte til dem. De tar pengene, finner veksel og kvitteringen - da skal det ikke legges i det blanke fatet lenger. Ofte tar de i den ene handen din og legger pengene og kvitteringen i den. Dette har jeg opplevd mange av stedene jeg har kjøp ett eller annet.

Uansett, der sitter jeg sammen med de dresskledde eller draktkledde om det er kvinner. Jeg haster gjennom frokosten, mens de ser ut til å ta livet med ro - enten leser de i avisen eller så surfer de på nettbrettet sitt. De skal sikker arbeide betydelig lengre enn meg om kveldene.....

Jeg oppfatter befolkningen her som ytterst høfflig. De bukker og neier slik at det rent blir for mye for en turist. Jeg har også lagt merke til at når jeg går hjem sent på kvelden og folk skal ta dra hjem stil sitt, er det et helt rituale av bukking.

Her forleden kveld så jeg dette til det ekstreme. De bukket på en markert måte 5-6 ganger. Den eldste gikk, men de yngre stod å ventet til vedkommende var helt borte før de gikk til sitt. Det er merkelig, men også koselig synes jeg.

Ikke regn med at engelsk duger
De fleste japanere jeg har møtt så lang snakker ganske dårlig engelsk. Om du spør dem sier de konsekvent nei. Det er bedre å begynne å prate på engelsk og håpe på svar . Da kommer det som regel et svar som i de fleste tilfeller viser at de har forstått spørsmålet.

Jeg hadde lastet ned en app som oversetter til japansk, basert på tale. Denne er fin å ha i bakhånd om det hele står helt fast. Jeg har Android telefon av typen Sony Xperia Z2 og har lastet ned Google oversetter offline med norsk og japansk. Den fungere utrolig bra.


Automatisk ditt og automatisk datt
De ser ut til å elske dingser som gjør ting automatisk her nede. Jeg har omtrent ikke berørt en vannkran eller såpedispenser. Ofte er også toalettet automatisk for nedskylling. Mange steder så åpner lokket seg automatisk også - og så er det oppvarmet. Det grenser nesten til superharry, men er jo også litt kult. Bildet under viser et typisk toalett. Det andre viser styrepanlet for et annet toalett med tekste "please flush" - men der stoppet hjelpen. Jeg måtte teste alle knappene før jeg fant den riktige.

Ellers så florerer det med blinkende lamper på fortauet. Alle steder hvor biler kommer ut fra parkeringshus er det blinkende lamper og et stemmer roper kontinuerlig noe jeg oppfatter som varsel. Av og til har de også supplert med en vakt som stopper de gående - for sikkerhets skyld.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar