Translate to your own languages

søndag 9. november 2014

Tokyo - Det Keiserlige Palass og bydelen Uenoe

Dagens høydepunkt - video fra festival (trykk på play):


For en fantastisk dag. Dette var første dagen jeg hadde til disposisjon fra morgen til kveld. Værvarselet lovet ikke så godt - det skulle bli regn. Heldigvis var flaksen på min side. Opphold hele dagen i hvert fall, så får vi se hvordan de sene nattetimer blir.

Det keiserlige palass
Jeg bor ganske nærme det keiserlige palass, så det var en spasertur. Som nordmann hadde jeg forventninger om å kunne spasere rett opp til palasset, men sånn fungerer det ikke her. Det nærmeste man kommer er den keiserlige park - og broen over til en øy som palasset ligger på. Litt mer åpent synes jeg det hele kunne vært, men det får man bare finne seg i. Jeg tok ihvertfall noen flotte bilder fra området.








Festival
Så ruslet jeg ned i en park som ligger like i nærheten. Der var det stint av folk - en liten festival. Gud hvor artig det var. Her var det sang, musikk og dans. Det var små salgsboder av ulike slag, direkte salg av jordbruksprodukter, små matboder og utstilling av masse forskjellige japanske produkter.









Så kom jeg også over en forestilling med japanske dansere. Det var utrolig kult å både se og høre på. Skal legge inn video på Youtube og linke hit (etterhvert). Det var topp stemning.

Det som er så kult i storbyer er at om det skjer etter eller annet så er det flust av folk. Det gir en helt spesiell steming.

Tokyos ringjernbane


Wow... denne forsøkte jeg ikke før i dag. Etter å ha fartet rundt på metroen og gjort seg godt kjent med den og dens system, tenkte jeg å prøver JR-line. Denne går blant annet i en stor ring inne i storbyen. Banen går på en sammenhengende "bro" 5-7 meter over bakken. En reise som tidligere tok meg 15-20 minutter brukte jeg knappe 5 minutter på nå. Ringbanen går i begge retninger og man kan selvsagt benytte det samme kortet som for buss og metro. Utrolig bra organisert og oversiktlig. Dette er noe japanerne virkelig kan: Organisere. Sammenlikner man med mange europeisk byer så er offentlig transport nirvana her. Det fungere bare så bra! Det eneste jeg ikke har prøvd enda er taxi. Jeg tror det er ganske rimelig å ta taxi her, men det er artigere å reise som folk flest.





Ueno
Ueno er Tokyos museumsdistrikt. Disse ligger samlet på rekke og rad i en flott park - 2 minutter fra Ueno stasjon på ringbanen. Her ligger det også flotte templer. Du finner også de vakre kisebærtrærne her, de var nok desverre ferdig med blomstringen for lengst når jeg var der. Jeg skulle gjerne hatt mer tid i dag til å besøkt et par museum, men tiden strakk ikke til.







Søndags gågate i Ginza og Middag

På søndagene stenger de Ginza gaten for trafikk - og det blir en gigantisk gågate. Utrolig flott og trivelig. De fleste serveringsteder og butikker er åpne - og det er som alle andre steder i Tokyo masse liv. Det ble plutselig en helt annen gate. Generelt vil jeg bemerke at trafikken ikke er særlig sjenerende i denne byen - i vært fall opplever ikke jeg det slik. Jeg tror det er ganske mye restriksjoner på trafikk i denne byen, noe som er bra.

Det ble en flott middag ute på Ginza avenyen. Vi spiste på et sted som heter "Ginza Lion" som ligger på selve avenyen. Vi var seks deltakere og det ble riktig så hyggelig. Jeg startet med et stort glass japansk øl (som jeg virkelig har fått smaken på). Jeg hadde deilig kongekrabbeI med tilbehør til hovedrett og hvitvin til. Det var kjempedeilig. "Ginza Lion" er en restaurant som ligger i 2 etasje, rett over en annen restaurant som likner mer på en tysk øl-hall. Jeg synes det var et riktig trivelig sted, som kan anbefales.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar