Translate to your own languages

fredag 7. november 2014

Tokyo - Shinjuku

Møtet mitt sluttet ikke før klokken 18 i dag. Tok et "nattbilde" før jeg dro fra kongressenteret. Jeg vurderte å ta livet med ro og rusle rolig rundt i Ginza. Heldigvis fikk samlet meg sammen og dro som planlagt til Shinjuku, et bydel rundt 20 minutter med metroen fra Ginza. Målet var å besøke tårnet i Tokyo Metropolian Government building og Shinjuku Golden-gai. Det første for sin flott utsikt og det andre for sitt særpreg.


Om Shinjuku
I turistbrosyren min kalles Shinjuku for Tokyos underholdningsdistrikt. Jeg opplevde selve distriktet som et "high class" shopping-mekka. I hverfall rundt og i metrostasjonen Shinjuku-sanchome (M09) der jeg gikk av. Over stasjonen var det et 10 etasjers varehus med eksklusive artikler.

Ellers synes jeg Shinjuku skilte seg vesentlig fra andre shoppingområder i Tokyo. Jeg la ikke merke til at bydelen var spesielt preget av underholdningstilbud utover det man finner i de andre bydelene. Da tenker jeg på teater, musicaler og liknende. Kan hende jeg bare ikke fikk det med meg.

Shinjuku Golden-gai
Området ble bygget i kaoset som oppstod i kjølevannet av andre verdenskrig. Det sies å være rundt 300 småbutikker og minst like mange små barer. Det var et meget spesielt område, De små barene hadde ikke plass til mer en 5-6 personer. Flere av dem serverte både drikke å mat. I tillegg til at man måtte betale for serveringen krevde de fleste covercharge på 800-1.000 Yen. Enkelte skrev at om man snakket japansk så slapp man dette gebyret. Det er sikkert nødvendig for å få hjulene til å gå rundt. Kan ikke være store inntektene de drar i land på et så lite lokale. Jeg la merke til at mange av de som drev barene var godt opp i årene - så dette hadde nok blitt en livstil. Du skal være glad i folk om du orker å stå så tett på folk som heller nedpå kveld etter kveld..

Jeg synes området var sjarmerende, mest fordi det var så uventet stil i en så moderne storby. At de har greid å beholde egenarten er imponerende. Jeg tipper det er mange utbygger som har forsøk å jevne det hele med jorden, slik at de kan sette opp høyhus - men Golden-Gai står igjen.

Det som stod på menyen var sterk drikke og japansk mat av ulike sorter. Jeg følte en viss usikkerhet med hygenen i dette området, så det fristet ikke å kjøpe seg mat. De lokale er vel minst like opptatt av mathygene som meg, og de bøttet nedpå. Likevel "better safe then sorry".

Det ble mat på en hamburger restaurant i dag. Stedet så riktig lekkert ut og det var nettopp en deilig hamburger som fristet denne kvelden. Jeg valgte en som skulle være toppet med omelett og bacon. Det måtte jo være artig å prøve tenkte jeg. Hva ikke jeg hadde fått med meg var at hamburgeren var utelatt...men godt var det nå. og ølen smakte fortreffelig. Jeg tok et diskret bilde av mine medgjester. De gjorde som folk flest gjør her nede, sitter med ansiktet ned i mobiltelefonen. De løfter knapt synet fra skjermen. Selv når de spaserer rundt i gatene, er det flere som går å titter ned i skjermen. En ting er sikkert: Hvis overdreven bruk av skjerm er skadelig for synet, blir det først oppdaget i Tokyo.


Det koreanske området
Det er et eget koreansk område i Shinjuku. Dette ruslet jeg igjennom. Det var et område tettpakket med koreanske restauranter. I gamle dager var det sikker der man samlet "innvandrerne". Jeg har forstått etterhvert at Japan ikke er et land som er særlig åpen for innvandring. Du ser knapt folk av annen etnisk opprinnelse enn japansk. Det er i grunnen en rar følelse når man rusler rundt - her er det meg som skiller meg ut. Også på metroen sitter jeg der som en anderledes skapning. Jeg fikk vite i dag at japanere ofte kaller folk av min etnistet for "langneser". Jeg har i grunnen ikke refletert over det før, men vi har nok et mer solid snyteskaft enn den gjennonsnittlige her nede. Nok om det. Japanerne er veldig vennlige og det er jo det som teller.

Tokyo Metropolian Government
Jeg dro hit for utsikten. De har oppe helt til klokken 23 og jeg var det et par timer før stengetid. Man ble ledet inn i heisen av vakter og ført opp til 45. etasje. Utrolig nok var dette et gratis tilbud. Uansett, det var en fantastisk fin utsikt der opp. Jeg håper bildene gir rettmessig inntrykk. Det var en restaurant der oppe - der bestilte jeg bord til søndagen. Da skal flere av oss i den norske delegasjonen ha middag sammen. Jeg tenkte dette måtte være stedet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar