Translate to your own languages

lørdag 8. november 2014

Tokyo - Ikebukuro

I ettermiddag dro jeg til bydelen Ikebukuro, som ligger litt Nord-Vest  Målet var "Sunshine-City og Planetarium.
Ikebukuro er et underholdningsdistrikt, noe det er ganske mange av i Tokyo. Det er nesten litt forunderlig hva mange ser ut til å bruke fritiden på: Spill.

Det er gigantiske spillehaller hvor folk sitter på rekke og rad og trykker på noen maskiner. Selv om jeg stod å tittet rett lenge forstod jeg liksom ikke spillets hensikt. Bildene skiftet i forrykende tempo, men spillerne trykket og herjet. Frem kom monstrere og like fort forsvant de. Det var et øredøvende støynivå i slike spillehaller. Ikke forstår jeg at det de kan ligge under forsvarlig nivå - full guffe er liksom tingen. Man får et inntrykk av at enkelte sitter der i lang tid.

Anemi
Jeg var innom en av disse tegneserie stedene igjen. Her var de fleste kundene unge jenter/kvinner. Det var en litt annen stil på de tegneseriene. Ikke så mye om helter og vold, men litt mer rosa preg. For meg så det meste ut som leketøy, men damene linet opp i kø for å kjøpe - utrolig.

Planetariet
Planetariumet var en 180 graders "kinosal" med flott liggestoler. I hele synsfeltet viste de himmelrommet med stjernekonstellasjoner, stjernetegn, stjerneskudd og nordlys. Det var et flott skue.I en by som Tokyo er det konstant så mye lysstøy at man ikke ser stjernehimmelen. Da er nok slike opplevelser mye større enn for oss som kommer fra landet og opplever det hver kveld det er klarvær. Uansett, det var en artig opplevelse.

Japansk mat
Jeg prøvde meg på japansk mat igjen. Denne gangen var det en kvinnelig kelner som kunne snakke litt engelsk, nok til å forklare omtrent hva som stod på menyen. Forut for det var jeg innom et par plasser hvor de prøvde så godt de kunne å kommunisere, uten særlig hell. Når jeg endelig må gi opp bukker og nikker de og sier noe som sannsynligvis er "beklager".

Sunshine City
Komplekset jeg var i nå i kveld hadde fått det kledelige navnet "Sunshine City". Komplekset toppes av flott restauranter på toppen i 60 etasje, med nydelig utsikt utover byen. Det er flott å se utover storbyen Tokyo, med sine 12 millioner innbyggere strekker den seg godt utover i terrenget.

En tidlig kveld
I morgen skal jeg ikke ha noen møter. Planen er å stå opp like tidlig å farte byen rundt. Jeg skal blant annet innom Keiserpallaset, eller i hvert fall så tett innpå man kommer. Så tenkte jeg også å dra til bydelen Ueno, som er kjent for mange flott parker og templer. Derfor er planen å hoppe i seng litt tidlig i dag.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar