Translate to your own languages

tirsdag 11. november 2014

Tokyo - Shibya

Jeg var ikke ferdig før 17:30 i dag, så det ble litt sent avsted. Det ble ringjernbanen i dag også - den er det fart i. Jeg dro rundt 25 minutter fra Ginzaområdet, anslagsvis 8-9 kilometer.

Stor bykjerne
Det sier seg selv at bykjernen i Tokyo er stor - hvor skulle man ellers fått plass til de 13 millionene? Jeg vil anslå at bykjernen er rundt 15-20 ganger større enn Oslo. Det er litt tettere her og det bygges i høyden, så litt må vi trekke fra på det. men for en velorganisert by! Tokyo er det tryggeste storbyen jeg har vært i. Det samme sier øvrige folk jeg snakker med. Jeg er sikker på at man kunne legge seg ned på gaten med lommeboken på brystet, uten at noen hadde tatt seg til rette. Selv i de mørkeste bakgater føler du deg trygg. Det er nesten ikke politi å se her. Overalt blir du møtt med vennlighet.

Tips? Nei takk!
Så en litt spesiell ting: De aksepterer ikke å ta mot tips. Jeg kom i skade for å si "it's ok" da det var bare en liten slant i retur, men fyren insisterte på at jeg skulle ha dem igjen. Noen fortalte meg at japanerne oppfatter tips som allmisse, og det vil de ikke ha noe av. Vet ikke om det faktisk er slikt, men nå tar jeg ihvertfall igjen veksel.

Dagens tur
Jeg dro til Shibuya i kveld. Målet var å få med meg Shibuya-område, Harajuka og en flott park med navn Shibuya-Ku. Her ligger også Meiji Jingu - som er gravkammeret etter keiser Meiji og keiserinne Shoken. Gravlunden ble bygd i 1920-årene. På lunden ble det donert over 100.000 tre som nå er vokst ut. Vel, jeg kom nå ikke så langt. Shibuya-området var mer enn nok for meg i dag. Jeg fant en alldeles flott japansk restaurant. Så langt det beste jeg har spist her nede. De andre frotser i sushi her nede, men det er desverre ikke helt min greie. Jeg synes at fisk skal være kokt eller stekt.



Det er kanksje  ikke overraskende at det var liv i Shibuya-området heller. Det spesielle var at gjennomsnittsalederen i dette strøket så ut til å være ganske lavt. Dette var tydelig stedet for ungdom. Man kunne se det på butikkene også - typiske utsalgsteder som appelerer til ungdom. Under middagen satte jeg ved siden av en helt gjeng tenåringsjenter. De satte å morret seg over min litt klossete hpndtering av pinner. Vel begynner jeg å få ganske bra taket på det, men åpenbart ikke etter japansk standard. Der i gården gikk det i sminke - midt under middagen. De har en tendens til å overdrive dette med sminking. En kar jeg snakket med i går fortalte at det nesten var utrolig så raskt kvinnefrigjøringen hadde skjedd i Tokyo og Japan forøvrig. Når han var her for 25 år siden gikk "alle" kvinner i tradisjonell drakt, spaserte med små skritt og så ned. Du fikk aldri blikkonktakt med dem fortalte han. Vel, nå er man nesten tippet over helt. Det er miniskjørt, overdreven sminke og mye klesdrakter som er vel drøye.  Hvordan ting er på privaten vet jeg likevel lite om...

En liten stemningsvideo
Videoen under viser livet i byen klokken 22:30 på kvelden. Ikke noen som har tenkt å gi seg med det første der i gården (trykk på playknappen).

Jeg synes Shibya var en fin bydel, med masse liv. Den liknet likevel litt for mye på andre bydeler jeg har sett. Det var ikke noe særpreg å skrive hjem om. Derfor var det synd at jeg ikke rakk Meiji Jingu - men det får bli en annen gang.

Det er mange eksklusive butikker i området. Det så man også på mange av de som var i området. Litt høyere snobbefaktor enn hva jeg har sett ellers.

Tokyo er en billig by
Jeg synes i grunnen alt er billig her. Det mest ekstreme er offentlig transport.. For turen idag betalte jeg 170 Yen hver vei, som tilsvarer rundt 10 kroner. Dette i et land som skal være høykost? I dag hadde jeg en flott middag og øl - det dro meg opp i 110 kroner. Kom tilfeldivis til å se prisene på hårklipp, rundt 300 norske kroner. Ikke galt det heller?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar