Translate to your own languages

torsdag 6. november 2014

Litt om dagene her i Tokyo

Formålet mitt med å besøke Tokyo er å delta på IEC General meeting. I løpet av mine nesten to uker her deltar jeg på en rekke møter i internasjonale standardiseringskomiteer. De to første møtedagene var jeg deltaker på et møte som dreier seg om styrings- og kontrollsystemer for kraftverk, overførings- og distribusjonssystemer. Det var to spennende dager hvor man gikk gjennom rammeverket for datamodeller, kommunikasjonsprotokoller og utviklingstrekk innen området. Videre å legge opp strategi for videre arbeid. I dag deltar jeg i et møte om symbolbruk, dokumentasjon og systematisering av elektriske systemer/anlegg. I morgen deltar jeg på et møte om elektriske energilagringssystemer. Slike brukes ofte i forbindelse med solcelleanlegg eller for å understøtte en mer jevn overføring av elektrisk energi i svake strømnett.

 Alle møtene holdes i Tokyo International Forum, et gigantisk konferanseanlegg man ofte finner i de store byene. Heldigvis ligger forumet i sentrum av Tokyo, som gjør det enklere å bruke kveldene til utfart.

IEC General meeting samler i underkant av 2.000 delegater fra hele verden. Det pågår mange paralelle møter innen ulike tema.

På tide med lunsj
Lunsjen i dag ble på en typisk japansk restaurant - uten engelsk meny. Da var det bare å håpe på det beste. Resultatet ble som bildet viser: Japansk øl, varme nudler i suppe og en rett med ris i bunnen toppet med kylling, ost og egg. Det smakte godt.

Prisen på mat er moderat til lav synes jeg. Restauranten vi var på var av god standard, likevel betalte vi ikke mer enn drøyt 100 NOK pr. kurvert.

Møte igjen
Da er det bare å gå på den igjen.  Tok et oversiktsbilde av lobbyområdet på konferanseområdet.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar