Translate to your own languages

mandag 10. november 2014

Tokyo - Ginza og Opening session IEC GM

Jeg er positivt overrasket over Tokyo. Jeg hadde ikke trodd jeg skulle trives så godt her og kunne slå ihjelp all fritid det har vært mulig å oppdrive. Med unntak av søndagen, som jeg hadde fullt ut, har det kun vært kveldene jeg har hatt til disposisjon. Nå strekker imidlertid en del av det offisielle program seg også utover kveldene. Da vil jeg ikke kunne farte like fritt som før. Det er mye mer jeg kunne tenkt meg å se - men fremfor alt er det jobb som er hovedrprioritet. Det får bli en ferietur senere med tid og stunder.

Dagen har vært fylt med møte fra ganske tidlig til klokken 17:00. I dag var jeg i møter om krafttransformatorer, Transformatorer inngår i og er sentral del i hele det norske kraftsystemet. Spenningsnivået transformeres opp eller ned avhengig av hensiktsmessighet. Fra produksjonssted hvor spenningsnivået gjerne ligger på 10-15.000 V, til sentralnettet hvor spenningen ligger på 300-420.000 volt, via regionalt distribusjonsnett hvor spenningsnivået ligger i størrelsesorden 60-122.000 volt, via lokal distribusjon på 11-22.000 volt og til sist nedtransformering i nettstasjoner som ligger rett utenfor boligen din til 230/400 volt som benyttes i norske hjem. 

Transformatorer går altså igjen i hele verdikjeden. Det var et spennende møte. Deltakelsen var dominert av europeiske land, USA, Kina og Japan. Det var også et relativt stort innslag av deltakere fra såkalt «Affiliated members», som ofte er fra utviklingsland. Mange av disse landene arbeider intensivt med utvikling av sentral- og distribusjonsnettet.  Disse arbeider fortsatt med å få ut "strøm til folket" 

Rakk en raskt tur nedom hotellet før det bar tilbake til konferansestedet. Det var offisiell åpning av IEC GM, med handelsministeren fra den japanske regjering og konsernsjefene for Panasonic og Hitachi cooperation. Flotte og interessante taler med vekt på tidsriktig fokus: Videre utvikling av grønne energibærere og økt automatisering i samfunnet..

Åpningsmøte
Åpningsmøte samlet de neste 2.000 delegatene som deltar under IEC GM. Det var mottakelse med flotte taler, underholdning, mat, drikke og migling. Utrolig fin stemning, hvor man møtte både kjente og ukjente.

Som vanlig trekker man ofte sammen med nordiske kollega, med felles språk - men det ble rikelig anledning til å treffe folk fra andre deler av verden. Ved bordet vårt hadde en japansk delegasjon slått rot - i begynnelsen var de litt reservert, men etterhvert langt mer åpne. Etterhvert bidro de til å servere oss japanske spesialiteter. Nydelig fisk av ulike slag. Så ble det selvsagt skåling, på norsk, engelsk, finsk og japansk. Trivelig gjeng. Etter traff vi kollega fra Nederland, Tyskland, Canada og USA. Jeg traff også en nordmann som bodde i Tyskland, men representerte Canada. Han hadde litt for norskklingende navnt til at jeg kunne la være å spørre.

Utover talene var det det to innslag, et kunstnerisk og et high tech. Det kunstneriske var denne gangen ganske kortfattet: Japansk kalliografi, hvor kunstneren i sanntid produserte flotte bilder, akompanert av tradisjonell japansk musikk. Flott altså.

High tech Japan
Japanere elsker automatisering. Det er sikkert også grunnen til at de elsker roboter. Derfor var demostrasjon av robot en selvfølgelig ting under mottakelsen. Selv om vi idag ikke helt ser den praktiske nytten av disse robotene (i full kroppstørrelse), ser jeg konturene av noe veldig spennende om 5-10 år. Jeg vet at Japan er verdensledende på området og kan med ganske stor sikkerhet si at det er herfra vi vil motta de første robotene for praktisk bruk. Det vil si roboter har vi jo allerede masse av i industrien, men jeg tenker på de som er egnet for konsumentmarkedet. Jeg gleder meg allerede......

Ta en titt på videoen under - det begynner å likne noe allerede. Jeg synes det har et stykke igjen å gå på designet også, for en mer harry innkledning enn dette skal du lete lenge etter. Designet må imidlertid vudereres i lys av hva de liker her nede. Med utgangspunkt i hva jeg har sett av annet fargespraklende og lysende her nede, er ikke denne så ille. Vurder selv (trykk på play for å starte video - nederst i høyre hjørnet av videoen kan du trykke for å få fullskjerm):





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar